Kategoria: wspieranie rozwoju

Psychologia rodziny, psychologia dziecka

marzenia wybór zawodu

Wymarzony zawód

Pamiętam konferencję już sprzed kilku lat, poświęconą zachowaniom dzieci i młodzieży w  internecie. Jeden z prelegentów zwrócił uwagę na niezwykle ciekawą rzecz – gdy w Azji (szczególnie w Chinach) pyta się młodszych nastolatków kim by chcieli być – pada odpowiedź typu: „astronautą, naukowcem”. Gdy to samo pytanie zadać w Europie czy USA, odpowiedź brzmi: „Chcę…
Dowiedz się więcej

Mama i córka tańczą

Więcej niż taniec

Dzieci uwielbiają tańczyć.  Jest to niedoceniana forma wspomagania rozwoju emocjonalnego i społecznego, sposób na walkę ze stresem i wręcz działanie terapeutyczne. Możemy taniec zmienić w ćwiczenie umiejętności emocjonalnych, wyobraźni, wrażliwości na sztukę oraz bezpiecznej ekspresji emocji zarówno tych pozytywnych jak i trudnych.

Dlaczego warto uczyć dzieci bycia dobrym przyjacielem?

Na początku zagadka – dlaczego ilustracją artykułu stał się klejnot? Pomyśl, lub zajrzyj na koniec by znaleźć rozwiązanie 🙂

Dzieci odporne na złe wpływy – resilience

Jak wychować dzieci odporne na złe wpływy?

Potęga mądrej pochwały

Dziecko potrzebuje wierzyć w siebie, czuć, że jest wartościowe. Służą temu między innymi pochwały. Może się jednak zdarzyć, że pochwały przyniosą złe skutki. Czy potrafimy chwalić mądrze?

Jak pytać, żeby dziecko mówiło?

Nakłonienie dzieci do mówienia, zamiast rzucania oskarżeń, kłótni czy odmawiania rozmowy to wymagające zadanie. Poniższe przykłady dotyczą rozmów z dzieckiem małym, jednak spokojnie można je zastosować i do rozemocjonowanego nastolatka.

Czy empatia jest zawsze dobra?

Zdolność empatii jest kluczowa dla dobrych w relacji. Słyszymy to ciągle. Ba, sama napisałam kilka artykułów o tym, jak rozwijać w sobie i swoich dzieciach zdolność empatii. Czy jest ona rzeczywiście tak ważna?

Jak chwalić dziecko? Jak wyrażać krytykę?

Jak budować pozytywny obraz samego siebie u dziecka? To pytanie, które często się pojawia w rozmowach z rodzicami. Z jednej strony obawiamy się być zbyt surowi, z drugiej strony nie chcemy być zbyt pobłażliwi. Dlatego zebrałam najważniejsze porady dotyczące tego zadania.

Jak budować w przedszkolaku poczucie wartości i odpowiedzialności?

To prostsze niż myślisz. Wystarczy mu pozwolić.

Złote zasady mówienia „nie” dziecku – INFOGRAFIKA

Jak mówić „nie” dziecku? Czy w ogólne należy mówić „nie”?