Kategoria: Wychowanie

Psychologia rodziny, psychologia dziecka

Jak (nie) motywować nastolatka

Wydaje się, że postawa: „nic mi się nie chce, nic mnie nie interesuje, nic nie rozumiesz” to uniwersalny obraz osoby w wieku nastu lat. Właśnie dlatego, rozważając sposób motywowania nastolatków warto przypomnieć kilka kluczowych cech rozwojowych tego okresu życia.

Pokolenie „weź mnie zostaw”

Nie patrzy ludziom w oczy, nosi non stop słuchawki, informując, że ma nadwrażliwość słuchową i musi się izolować akustycznie, trzyma się z daleka od ludzi. Zachowuje się z pewnością siebie, ignoruje polecenia, gdy ktoś mówi gada do osoby z boku lub patrzy w smartfon. To dwa typowe choć nieco wyolbrzymione portrety nastolatków.

Jak się dobrze przyjaźnić?

Można być człowiekiem samotnym w obecności wielu osób. Jeżeli tak się czujesz, to przyszedł czas, by odpowiedzieć sobie na pytanie…

Od złości do spokoju, metody radzenia sobie z przykrymi emocjami u dzieci

W świecie, gdzie emocje rządzą naszym zachowaniem często bardziej niż nam się wydaje, kluczowe staje się nauczenie dzieci, jak radzić sobie z wyzwaniami, jakie niosą ze sobą te intensywne uczucia. Wychodząc od słów J. LeDouxa, że „kiedy strach staje się niepokojem, pragnienie przeradza się w chciwość, irytacja ustępuje złości, a złość nienawiści, przyjaźń zamienia się…
Dowiedz się więcej

Budowanie charakteru: niedoceniany klucz do rozwoju

W dzisiejszych czasach, gdy pedagogika koncentruje się na podkreślaniu konieczności zaspokajania potrzeb dziecka, możemy zapomnieć o fundamentalnej roli, jaką odgrywa kształtowanie charakteru. Przyjrzymy się zatem, czym dokładnie jest charakter, dlaczego jego rozwój jest tak ważny oraz jak możemy pracować nad budowaniem silnego i moralnego charakteru w sobie i naszych bliskich, opierając się na uniwersalnych wartościach…
Dowiedz się więcej

Uwikłani w sieci: mroczna strona mediów społecznościowych

„Musimy skonfrontować się z gigantami Big Techu i destrukcyjnym wpływem mediów społecznościowych, które są siłą napędową naszego kryzysu zdrowia psychicznego. Nie chodzi jedynie o uzależnienie od technologii i towarzyszące mu uczucie pustki depresyjnej, ale również o to, że ich platformy podważają naszą zdolność do klarownego myślenia.”

Wychowanie do mądrego miłosierdzia

Gdy profesor Martin Sligman zaczął wiele lat temu badanie uwarunkowanie poczucia szczęścia, okazało się wkrótce, że żadne z popularnych wyobrażeń na ten temat nie jest prawdziwe. Ani pieniądze, ani pozycja społeczna, ani wykształcenie ani nawet zdrowie nie zapewniają człowiekowi poczucia szczęścia. 

Cyfrowa tresura, projektowanie perswazyjne

Czy nowe technologie to tylko neutralne narzędzia? Czy edukacja medialna – czyli pokazanie dzieciom jak rozsądnie korzystać ze smartfonu, Internetu i aplikacji  załatwia problem? Coraz większa liczba dzieci i nastolatków dosłownie przyspawanych do ekranów pokazuje, że to bardziej skomplikowane.

Wielozadaniowość – dobra czy zła?

Ludzie nie potrafią sobie dobrze radzić z wielozadaniowością, a kiedy twierdzą, że to możliwe, oszukują samych siebie! Earl Miller, profesor neurobiologii Massachusetts Institute of Technology

Trzy style wychowania

„Mój mąż zupełnie nie wie, jak się odnosić do dzieci, bawi się z nimi w niebezpieczne gry, zupełnie nie dba o ich bezpieczeństwo. Juz sama nie wiem, co robić” mówi Marta „Moja żona jest moim zdaniem nadopiekuncza. Najchętniej nie wypuczałaby dzieci z domu i założyła im ochraniacze na stałe. Nie wiem już co robic, żeby…
Dowiedz się więcej